Wat is Google Ads, hoe werkt het en wat zijn de voordelen?

wat-is-google-ads-uitleg

Google Ads is het advertentieplatform van Google. Het biedt adverteerders over de hele wereld de mogelijkheid om middels aansprekende advertenties hun producten of diensten te promoten. Google Ads wordt door vele adverteerders wereldwijd beschouwd als een van de meest effectieve advertentiemethodes. Immers, middels Google Ads kun je inkopen op uiterst relevante zoekopdrachten met een hoge conversiekans.

Met behulp van Google Ads kun je als adverteerder in een korte tijd je omzet verhogen, tenminste als je weet waar je mee bezig bent. Google Ads is vandaag de dag erg laagdrempelig, maar je zult als adverteerder op voorhand een gedegen strategie moeten uittekenen. Ook zul je alle mogelijkheden en features goed moeten onderzoeken voordat je begint. Ga je lukraak aan de slag met Google Ads? Dan is de kans groot dat je jouw online marketingeuro niet optimaal besteedt. Je kunt elke euro maar één keer uitgeven.

In dit artikel leg ik je uit wat Google Ads is, hoe Google Ads werkt, wat de voordelen ervan zijn én waarom jij als adverteerder niet kan achterblijven met het adverteren in Google. Tot slot laat ik je zien hoe je kunt uitrekenen wat het kost om in Google te adverteren. In navolgende blogartikelen neem ik je stap voor stap mee hoe jij je eigen Google Ads campagnes kunt opzetten, zie het als een uitgebreide handleiding.

Inhoudsopgave

Om je zo goed mogelijk op weg te helpen, heb ik dit blogbericht opgedeeld in meerdere hoofdstukken. Elk hoofdstuk gaat in op een specifiek vraagstuk rondom Google Ads. Hieronder vind je een overzicht van de onderwerpen die we gaan behandelen:

Inhoud van dit artikel

Hoe werkt Google Ads

Google Ads werkt op basis van een second-price auction model. Dit veilingmodel bepaalt welke advertenties in welke volgorde worden weergegeven bij het uitvoeren van een zoekopdracht. Ook bepaalt het model welke advertenties niet in aanraking komen voor weergave. In dit hoofdstuk leg ik je tot in detail uit hoe de Google Ads veiling werkt.

Als een Google gebruiker een zoekopdracht uitvoert, zoekt het Google Ads systeem in milliseconden naar alle advertenties die geactiveerd kunnen worden. Dit gebeurt op basis van de ingestelde zoekwoorden in Google Ads door adverteerders. Google Ads negeert vervolgens alle ongeschikte advertenties. Denk daarbij aan advertenties die een andere geografische locatie targeten of advertenties die vanwege beleidsbepalingen zijn afgekeurd. Vervolgens prioriteert Google Ads de overgebleven advertenties op basis van de zogeheten advertentierankschikking, ook wel AdRank genoemd. Ik zal je uitleggen wat dit inhoud.

Google Ads AdRank

De Google Ads advertentierankschikking wordt bepaald op basis van twee belangrijke factoren. Te weten, het ingestelde bod en de kwaliteitsscore. De AdRank wordt bepaald op basis van een vrij simpele formule:

Advertentierankschikking (AdRank) = bod (CPC) x kwaliteitsscore (QS)

Om te beginnen is het belangrijk om te vermelden dat je een hogere advertentiepositie kunt behalen dan jouw concurrenten tegen een lager bod. Je advertentierankschikking valt namelijk hoger uit wanneer je bij eenzelfde bod een hogere kwaliteitsscore behaald. Laat me dit illustreren aan de hand van een voorbeeld:

Zoals je in bovenstaande video ziet, heeft de kwaliteitsscore een grote impact op de uiteindelijke advertentierankschikking. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe hoger de advertentierankschikking. In theorie kun je door je kwaliteitsscore te maximaliseren een hogere advertentiepositie bewerkstelligen met eenzelfde of zelfs lager bod dan je concurrenten. 

Je kunt jouw kwaliteitsscore op verschillende vlakken optimaliseren, namelijk:

  • Optimaliseer de advertentierelevantie. Zorg ervoor dat jouw zoekwoord (en onderliggende zoektermen) overeenkomt met de boodschap in je tekstadvertentie. Als een Google gebruiker naar een zoekwoord zoekt en je advertentie wordt weergegeven, is je advertentie dan direct relevant voor waarnaar deze gebruiker op zoek is?
  • Optimaliseer de klikfrequentie (CTR). Deze pijler voorspelt hoe waarschijnlijk het is dat er op je advertenties wordt geklikt wanneer deze wordt weergegeven voor een specifieke zoekopdracht. Zorg ervoor dat de inhoud van de advertentietekst uitnodigt tot een klik én dat deze relevant is ten opzichte van de zoekopdracht van de Google gebruiker.
  • Optimaliseer de ervaring op de bestemmingspagina. Dit is een maatstaf die Google Ads hanteert om in te schatten hoe relevant en nuttig de bestemmingspagina van je website is voor mensen die op je advertentie klikken. Zorg ervoor dat je bestemmingspagina duidelijk en nuttig is voor (potentiële) klanten en dat deze relevant is datgene waarnaar Google gebruikers naar zoeken.

Voordelen van Google Ads

Google Ads is misschien wel de meest effectieve advertentiemethode die er is. Je betaalt een variabel bedrag voor een klik op jouw advertentie en je krijgt er een geïnteresseerde websitebezoeker voor terug.

Meer conversies in een handomdraai

Het eerste – en misschien wel het belangrijkste – voordeel van Google Ads is dat je in een handomdraai een Google Ads campagne opzet. Nadat Google de campagne heeft beoordeeld staan je advertenties vrijwel direct online. Doorgaans duurt deze (veelal geautomatiseerde) controle slechts een klein uurtje. Dit maakt Google Ads een érg interessant platform voor website- of webshopeigenaren die op korte termijn zoek zijn naar meer verkeer en conversies.

Dit is met name interessant voor nieuwe spelers die net beginnen en niet kunnen óf willen wachten op verkeer vanuit andere kanalen, zoals organische bezoekers of bezoekers vanuit Social Media platforms. Het kan namelijk lang duren voordat je goede organische posities hebt gerealiseerd. Daarnaast heb je vaak een lange adem nodig om genoeg volgers voor je te winnen op Social Media platformen, zoals Facebook en Instagram. Google Ads biedt hierin een uitkomst.

Je betaalt alleen voor resultaat

Google Ads werkt op basis van een CPC prijsmodel. Als adverteerder reken je af per klik. Doordat je als adverteerder gericht kunt inkopen op de voor jou relevante zoekopdrachten, betaal je dus alleen voor verkeer met een hoge conversiekans. Je hebt volledig zelf in de hand wat voor bezoekers je wilt ontvangen. Intentievol of niet. In tegenstelling tot andere advertentievormen, zoals TV commercials of adverteren in magazines, kun je dus érg slim omgaan met je beschikbare mediabudget.

Neem bijvoorbeeld een elektronicazaak die zich heeft gespecialiseerd in de verkoop van 8k televisies van Samsung. Zij kunnen met behulp van Google Ads inkopen op conversiegerichte zoekopdrachten zoals: Samsung 8k televisie kopen, Samsung QE85Q950TS QLED TV en 8k televisie 75 inch kopen. Ook kan deze adverteerder ervoor kiezen om oriënterende zoekopdrachten (preventief) uit te sluiten, zodat hij alleen zichtbaar is op zoekopdrachten met een hoge conversiekans. Denk daarbij aan negatieve zoekwoorden zoals: prijs, kosten of vergelijken.

Meetbaar van begin tot eind

De resultaten van jouw Google Ads campagnes zijn eenvoudig terug te vinden in het interface. Statistieken als klikken, kosten per klik (CPC), kosten, conversies, conversiemetingen en kosten per conversie (CPA) zijn allemaal inzichtelijk. Dit maakt Google Ads een ontzettend transparant advertentieplatform. Deze statistieken kun je naast het analyseren en monitoren van jouw campagneresultaten ook gebruiken om je Google Ads campagnes te optimaliseren. Je hoeft niet langer te sturen op basis van je onderbuikgevoel, maar op basis van feitelijke data.

Wat kost Google Ads

Dit is een vraag die mij veelvuldig wordt gesteld. Het is een logische vraag voor Google Ads adverteerders in spé. Je wilt immers weten hoeveel mediabudget je moet vrijmaken voor je toekomstige Google Ads campagnes. Jammer genoeg kan ik hier niet een hapklaar antwoord op geven, it depends.

Zoals je in het hoofdstuk Google Ads Adrank hebt gelezen heb je binnen Google Ads te maken met aardig wat variabelen. Enerzijds zijn de kosten van Google Ads afhankelijk van je eigen instellingen en inspanningen, zoals de ingeschoten max. CPC en de behaalde kwaliteitsscore. Anderzijds heb je natuurlijk te maken met concurrenten die op dezelfde zoekwoorden inkopen.

De concurrentie en klikprijzen variëren sterk per branche. Er zijn de afgelopen jaren veel onderzoeken uitgevoerd naar de Google Ads prijzen in Amerika. Een recent gepubliceerd rapport laat zien dat de concurrentie het hoogst is in de juridische sector. Op zich logisch, omdat de zoekvolumes over het algemeen relatief beperkt zijn én er veel geld valt te verdienen aan potentiële leads (vraag/aanbod). Ook zijn de klikprijzen in branches zoals: verzekeringen, hypotheken en leningen relatief hoog. In sommige branches kunnen de CPC prijzen wel oplopen tot $50 en hoger! Gelukkig liggen de gemiddelde CPC’s in de meeste branches flink lager.

Google Ads industry benchmark uitgevoerd door Instapage

Ontdek de prijzen van jouw branche

Ben je benieuwd wat de prijzen zijn in jouw markt? Er zijn vandaag de dag legio tools beschikbaar, waarmee je de kosten van Google Ads inzichtelijk kunt maken. Een tool die ikzelf graag gebruik is Keywordtool.io. Met behulp van deze tool kun je niet alleen potentieel interessante zoekopdrachten ontdekken, maar krijg je ook een indicatie te zien van de te betalen CPC’s en concurrentieniveaus.

Voorbeeld zoekwoordonderzoek in Keywordtool.io rondom google ads

Prognosticeer de Google Ads kosten

Zodra je weet op welke zoekwoorden je wilt inkopen, wat de bijbehorende maandelijkse zoekvolumes en geschatte CPC’s zijn, kun je een prognose maken. Zoals je in bovengenoemde tabel ziet staan, zoeken er maandelijks 110 Google gebruikers op google ads specialist. Uiteraard zal slechts een klein deel op jouw advertentie klikken. Je hebt namelijk te maken met een doorklikratio (CTR) op je advertenties.

Stel dat 10% van de Google gebruikers doorklikt op je advertentie, dan kun je maandelijks op zo’n 110 x 10% = 11 klikken rekenen. Vermenigvuldig je dit met de geschatte CPC à € 20,38, dan kom je uit op een benodigd maandelijks budget van 11 x € 20,38 = € 224,18 om volledig zichtbaar te zijn op de zoekopdracht google ads specialist. Best prijzig, vind je niet? Enfin, wanneer je deze berekening maakt voor de voor jou relevante zoekopdrachten, dan kun je dus prognosticeren hoeveel budget je nodig hebt per maand.

Kom alles te weten over Google Ads

Vond je dit een interessant artikel en wil je alles te weten komen over Google Ads? Ik heb de meest complete Nederlandstalige training ontwikkeld die er te vinden is. De training bevat 20+ uur aan beeldmateriaal bomvol bewezen strategieën en technieken om Google Ads succesvol in te zetten voor méér omzet en méér winst! Ben je benieuwd naar de inhoud? Krijg gratis toegang tot de eerste module van de trianing!

Een introductie tot Google Ads

In deze gratis module behandelen we de voordelen van Google Ads en gaan we het hebben over de vele beschikbare campagnetypes en de complexe terminologie.

Over de auteur: Bob Meijer

8 jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met Google Ads. Als ondernemer wilde ik mijn online transacties verhogen en mijn webshop laten groeien. Ik kwam er al snel achter dat Google Ads een prachtig middel is om dat op korte termijn te realiseren.

Vandaag de dag, ruim 8 jaar en meer dan 100 Google Ads accounts later, run ik mijn eigen Google Ads bureau. Hiermee help ik andere ondernemers het maximale uit Google Ads te halen. Ik heb fantastische klanten en ben op dit moment verantwoordelijk voor € 450.000 per maand aan ad spend. Ik vind het vandaag de dag nog steeds fascinerend om Google Ads campagnes op te zetten, te optimaliseren en te laten renderen. Vanuit PPC Mastery verzorg ik uiteenlopende Google Ads trainingen en leer ik andere adverteerders hoe ook zij kunnen profiteren van Google Ads.

Leer hoe je structureel winst
maakt met Google Ads.

Zelfs wanneer je een klein Google Ads budget tot je
beschikking hebt, of nèt begint met Google Ads.

Krijg direct toegang tot deze module.