Hagakure: de toekomstige campagnestructuur voor jouw Search campagnes

In de jaren dat ik mij bezig houd met Google Ads heb ik al aardig wat verschillende campagnestructuren voorbij zien komen. In het begin was daar de Alpha/Beta structuur. Hierbij maak je als adverteerder een splitsing op matchtype niveau. Hetzij op campagne- of advertentiegroep niveau. Even later was daar de SKAG structuur, welke vandaag de dag door vele Google Ads specialisten nog steeds intensief wordt gebruikt.

Wist je dat een gemiddelde Google Ads klantaccount bestaat uit 4 MCC´s, 29 account ID´s, 4.400 campagnes, 92.000 advertentiegroepen en maar liefst 2.127.000 zoekwoorden?

Waarom hebben we een nieuwe structuur nodig?

Met de komst van smart bidding, smart creatives en smart campaigns komen we in een nieuwe fase terecht. Een fase waarin de algoritmen van Google Ads ervaren specialisten met geavanceerde en bewerkelijke strategieën buiten spel weten te zetten.

En dit is geheel begrijpelijk. Met alle variabelen die we hebben zijn er maar liefst 1176 combinaties te maken. Als adverteerder is het onmogelijk om al deze datapunten te analyseren, verbanden te leggen en hier je biedingen op af te stemmen. Daarnaast ben je altijd bezig met historische datapunten, waardoor je achter de feiten aanloopt. Naast dat algoritmen een voorspellend vermogen hebben, kunnen ze dit beter én sneller da jij. Het wordt tijd dat we de algoritmen voor ons laten werken, in plaats van dat we ze tegenwerken. En daar komt de nieuwe Hagakure structuur (spreek uit als wa-ka-kuré) om de hoek zetten.

Wat is de Hagakure structuur en wat zijn de voordelen ervan?

De Hagakure methode stelt voor om de campagnestructuur van het account te vereenvoudigen om de hoeveelheid data op campagne- en advertentiegroep niveau te maximaliseren. Op deze manier worden datapunten geconsolideerd en kan het algoritme van Google Ads sneller leren. Data als klikken en conversies worden immers niet meer verspreid over een groot aantal assets. Dit komt de prestaties van slimme biedstrategieën als Doel-CPA en Doel-ROAS ten goede.

Een bijkomend voordeel van de Hagakure structuur is de aanzienlijke tijdsbesparing die het met zich mee brengt. Doordat je campagnes en advertentiegroepen samenvoegt en verkeer consolideert en gebruik maakt van smart bidding en creatives, zul je minder tijd kwijt zijn aan de eerder genoemde complexere structuren. Denk daarbij aan het uitbouwen van je SKAG’s, het optimaliseren van de vele advertentieteksten, et cetera.

Waar moet een Hagakure structuur aan voldoen?

Er zijn een viertal randvoorwaarden waar een Hagakure structuur aan moet voldoen.

1) Ten eerste zul je het verkeer moeten consolideren. Dit doe je door zo weinig mogelijk campagnes en advertentiegroepen te maken. Voorkom segmentatie. Hanteer slechts één advertentiegroep per unieke URL indien mogelijk. Probeer daarbij minimaal 3000 vertoningen per advertentiegroep per week te realiseren.

2) Maak gebruik van een slimme biedstrategie, zoals Doel-CPA, Doel-ROAS of conversies maximaliseren. De Hagakure methode werkt alleen in combinatie met smart bidding!

3) Maximaliseer je bereik met behulp van bredere zoekwoordtypen en dynamic search ads (DSA) advertentiegroepen. Het experimenteren met brede zoekwoorden (zonder modifier) kan zelfs tot verrassend goede resultaten leiden!

4) Maak tot slot gebruik van smart creatives, waaronder responsieve zoekadvertenties (RSA), en geavanceerde features, zoals dynamic keyword insertion (DKI), advertentieaanpassers en IF-functies. Dit zorgt doorgaans voor een verdere incrementele uplift en verbeterde prestaties.

Hagakure resultaten uit de praktijk

Veel Google Ads specialisten vroegen mij na aflevering 4 van PPC de Podcast – waar Luuk en ik spraken over de nieuwe Hagakure campagnestructuur – naar de resultaten van mijn Google Ads campagne-experimenten.

De afgelopen periode heb ik diverse campagne-experimenten gedraaid in uiteenlopende Google Ads accounts c.q. branches. Zie onderstaande geanonimiseerde afbeelding voor diverse resultaten van accounts (willekeurige experimenten). Mijn bevindingen in het kort:

  • Vrijwel alle campagne-experimenten zorgden voor méér volume (vertoningen en klikken) in vergelijking met mijn vertrouwde SKAG setup.
  • Ook nam het conversievolume in de meeste gevallen toe, bij een gelijkblijvende of zelfs dalende CPA (of stijgende ROAS).
  • De nieuwe structuur werkt niet in alle accounts. Wel viel het mij op dat accounts met een relatief laag VP (in competitieve markten) het bijna altijd beter deden met de nieuwe setup.

Klinkt goed, maar hoe start ik met experimenteren?

Nu je weet wat de voordelen van een Hagakure structuur zijn wil je er vast mee aan de slag. Maar waar begin je? Ik heb een handige checklist voor je opgesteld die je kunt gebruiken als leidraad. Download ‘m hieronder!

Ontvang de Hagakure checklist

Download onderstaande checklist waarmee je in no-time een Hagakure structuur conform de best-practices opzet!

Over de auteur: Bob Meijer

8 jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met Google Ads. Als ondernemer wilde ik mijn online transacties verhogen en mijn webshop laten groeien. Ik kwam er al snel achter dat Google Ads een prachtig middel is om dat op korte termijn te realiseren.

Vandaag de dag, ruim 8 jaar en meer dan 100 Google Ads accounts later, run ik mijn eigen Google Ads bureau. Hiermee help ik andere ondernemers het maximale uit Google Ads te halen. Ik heb fantastische klanten en ben op dit moment verantwoordelijk voor € 450.000 per maand aan ad spend. Ik vind het vandaag de dag nog steeds fascinerend om Google Ads campagnes op te zetten, te optimaliseren en te laten renderen. Vanuit PPC Mastery verzorg ik uiteenlopende Google Ads trainingen en leer ik andere adverteerders hoe ook zij kunnen profiteren van Google Ads.

Leer hoe je structureel winst
maakt met Google Ads.

Zelfs wanneer je een klein Google Ads budget tot je
beschikking hebt, of nèt begint met Google Ads.